TOP


実施日2000.12.13
2学期・期末考査
英語R 問題


■A.以下の1〜5の英単語のアクセントを持つ位置の発音が同じ単語を語群(あ)〜(お)から、1つずつ、選びなさい。当てはまるものがない場合は、×を記入すること(語群の単語は、使わないものも含まています)。


  1) wool  2) mosquito  3) favorite  4) weapon  5) crowd 
 
remain いachieve うshampoo えcleanser おphotograph



■B.以下の各問に答えなさい。


a.各英文中1〜10の日本語は英単語に、英単語は日本語になおしなさい。なお、英単語・日本語訳は文脈にあうように、適切な形に変えること


1) The [1:高価な] food in packages with bright-colored pictures.
2/3) Scientists [2:共有する] [3:発見] about our life.
4) The temperature did not kill us ([4:どちらも〜ない] too hot nor too cold).
5) Communication takes many [5:形].
6) The things that you have to buy [6: anyway] are usually put on a higher or lower shelf.
7) So the store has a [7: comfortable] temperature in summer and winter.
8) By opening a newspaper or magazine, we can find out immediately [8: local] or world news.
9) Humans were able to turn [9: wild] bush into fields.
10) ... change the climate of our world [10: permanently] and disastrously.


b.11〜20のそれぞれの指示にあった英単語を答えなさい。


11) decideの名詞形
12) knowの名詞形
13) appearの名詞形
14) loseの名詞形
15) successの動詞形
16) pleaseの名詞形
17) varietyの形容詞形
18) trueの反対語
19) resultの反対語
20) increaseの反対語



■C.以下の1〜10の各組の文章が等しい意味を表すように、( )内に適切な英単語を補ったとき、(*)の位置に来る英単語を答えなさい。


1) ひとたびその本を読めば、君は歴史が好きになるだろう
( * ) you read the book, you will like history.
2) 大雨のため私は学校に行けなかった。
The heavy rain ( ) me ( * ) going to school.


3) 彼女はそのパーティにいくのかしら?
I ( * ) ( ) she will go to the party.


4) まどを開けていただけませんか?
( ) you ( * ) ( ) the window?


5) フレッドにその質問をしてみたらどうですか?
( ) ( * ) asking Fred the question?


6) 私が困ったときはいつでもジェニーに頼ることができました。
I could ( ) ( * ) Jennie whenever I was in trouble.


7) 生徒は8時30分までに登校することになっています。
The students ( ) ( * ) ( ) come to school by 8:30.


8) 彼女はできるだけ大きな声で『ハイ、リッキー!』と叫びました。
She cried "Hi, Ricky!" ( ) ( ) ( ) she ( * )


9) 長い間お待たせしてすみません。
I'm sorry I ( ) ( ) ( * ) ( ) so long.


10) 先月私は生まれてはじめて海外へ行きました。
Last month I went overseas ( ) ( ) ( ) ( ) ( * ) ( ) ( )



■D.以下の各問いに答えなさい。


a.以下の1〜6の各組の文章が等しい意味を表すように、( )内に適切な英単語を補ったとき、(*)の位置に来る英単語を答えなさい。


1) ビルは正直じゃない。それで、彼のことがすきじゃないんだ。
Bill isn't honest. ( ) ( ) ( * ) I don't like him.


2) Seen from above, the city looks very beautiful.
( ) ( ) ( ) ( * ) seen from above, it looks very beautiful.


3) トロントは、彼女の住んでいる町からはとても遠く離れていた。
Toronto was very far away from ( ) ( ) ( * ) she lived.


4) 彼女の声は、彼に届くほど十分には大きくなかった。
Her voice was not ( ) ( * ) ( ) ( ) him.


5) エリンは彼女のカバンをボードで一杯にして、球場に現れました。
Erin showed up at the stadium ( * ) ( ) ( ) ( ) of signs.


6) 誰かが隣の部屋で話しているのを聞いた
I ( ) ( ) ( * ) in the next room.


b.以下の日本文を英語訳したとき英文中の空所を指定の語数で補いなさい。


  先日、私は小さな娘をつれてデパートに買い物に出かけました。
  (7) 3語 I (8) 6語 with my little daughter.


  はじめは、心配していましたが、まもなく飛行機での旅を
  楽しむようになりました。
  (9) 5語, but in time I (10) 6語.



■E.教科書9課についての、以下の各問に答えなさい。


   The first kind of advertisement appeals to people's reasoning. These advertisements usually use information that sounds scientific. They may also use lots of numbers and show data from laboratory test. This ★あ"scientific" information gives the appearance of truth, and people believe that they can trust the safety and effectiveness of the product.
   The second kind tries to amuse the public. ★いProducts that are boring in themselves, such as cleanser or cockroach spray, are often advertised in this way. ★うWhat advertisers believe is that shoppers remember and buy products which seem fun.
   Associating the product ( え ) something pleasant is the third type of appeal. Advertisements in this group suggest that the product can satisfy some human desire. One powerful desire ( お ) which advertisers appeal is the desire for love. Bandages, for example, are unlikely to appeal to people through their quality or their low cost alone.
(か:This word starts with t, and means "the result" or "conclusion".), the advertisement may (き:This word starts with i, and means "something else". focus on a mother and her child. In the picture, the mother is tenderly taking care of her small child's cut finger. Next to the mother, you see an open box of Ouch bandages. The company hopes that Ouch Bandages will become a symbol of love.
   ★くTry looking through a magazine or watching an hour of TV. You will see many examples of ★けthese three main ways to advertise.


1) 下線部(え・お・か・き)に適切な英単語を1字、入れなさい。(か・き)についてはその指示に従うこと。
2) 下線部★あ"scientific"が、引用符" "でくくられているのはなぜか?本文にを参考にして、日本語で25字以内で答えなさい。
3) 下線部★い・う・くを日本語訳しなさい。
4) 下線部★けを本文を参考にして、40文字以内で説明しなさい。
■F.教科書11課についての、以下の各問に答えなさい。


a.次の1〜16の(  )内に、語群(a)〜(f)から適切なものを選んで、記号で答えなさい。なお、語群(a)〜(f)は適切な形に直す必要があります。


   Every plant, animal and human consists of ( 1 ). At the heart of ( 1 ) is a special code which controls the identity of the ( 1 ). They are called ( 2 ).


   Now scientists have started to decode the human body's complete genetic system, or "genome". If they finish this job, we may be able to understand how ( 3 ) control certain inherited diseases like cancer and AIDS, and even control ( 4 ) in the form of cloning.


   Clones are identical ( 5 ). In nature they only happen when two babies come from a single fertilized ( 6 ). But now it's possible to make clones in a laboratory. To do this, scientists take the ( 7 ) out of a fertilized ( 6 ) and then inject this "empty" ( 8 ) with the
( 9 ) of one ( 10 ) from a more developed (16-cell) ( 11 ). This new ( 12 ) grows into an
( 13 ). It's possible to make 16 new ( 14 ) in this way. Each will grow into an identical
( 5 ). Then, when they become adults, these 16 can be cloned, too. In this way, hundreds of clones could one day be produced.


   We can also transfer an individual ( 15 ) from one cell to another. This is done by cutting or connecting the ( 16 ).


 a) cell  b) copy  c) egg  d) gene  e) embryo  f) nucleus 



b.遺伝子工学についての評価です。本文の内容をよく思い出して、以下の(  )内に適切な英単語を入れなさい。


   Genetic engineering is really a revolution. Its possibilities interest many experts. Some think that it will be a huge step forward - others think the ( 1 ). At the moment it's too early to say who's right. Only ( 2 ) will tell whether it's good or bad.
  
期末考査・英語Rの問題は以上です。
1学期間、お疲れさまでした。3学期もがんばりましょう!。


2学期・期末考査
英語R 解答用紙


■A.2点×5:解答は記号「あ〜お」で各1つ。×の場合もあるので注意。


1)      2)      3)      4)     5)      



■B.1点×20:英単語・日本語訳は文脈に合うように適切な形に変える。


1)       2)       3)         4)       


5)      6)        7)        8)        


9)      10)       11)       12)         


13)       14)     15)         16)         


17)       18)       19)       20)         



■C.1点×10


1)      2)      3)      4)      5)     


6)      7)      8)      9)      10)     



■D.2点×10


1)          2)          3)         


4)          5)          6)          


7) (    ) (     ) (    )


8) (   ) (      ) (   ) (   ) (       ) (    )


9) (   ) (     ) (   ) (    ) (      )


10) (    ) (   ) (     ) (     ) (    ) (    )



■E.20点


1) え)       お)       か)       き)       

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
2)★あ

 

 

 

 

 


3)
★い                               


                                 



★う                               


                                 



★く                               



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
4)★け

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



■F.20点
a.解答はa〜fの記号で行う。


1)   2)   3)   4)   5)    6)    7)    8)   


9)   10)   11)   12)   13)   14)   15)   16)  


b.
1)         2)           




1年( )組 (   )番  名前(          )     点
2学期の感想など、英語R担当へ何かひとこと!

TOP